sâmbătă, 1 iulie 2017

CINE SUNT „EU”?



„Eu” nu sunt corpul, căci identitatea mea nu depinde de integritatea
acestuia. Eu rămân acelaşi chiar dacă îmi pierd o mână
sau un picior.
„Eul” meu social depinde de interacţiunea cu ceilalţi oameni,
dar pe o insulă pustie aş continua să exist ca şi înainte, deşi eul
social a dispărut.
„Eu” nu sunt gândurile, căci identitatea mea nu depinde de
variaţiile mentale şi dorinţele trecătoare, nici măcar de idealuri sau
sentimente profunde. Ele mă completează, dar nu mă determină.
„Eu” nu sunt nici măcar aspectele relativ stabile ale personalităţii,
pentru că puţine rămân neschimbate de la naştere până la
moarte şi sunt prea fragmentate ca să îmi definească identitatea
(ceva din temperament, ceva din talent, poate).
Acest „eu” este Conştiinţa umană, care încearcă acum să se
autodefinească. Deci, ce este Conştiinţa?
Psihologia studiază mintea şi afirmă că „eu” sunt un produs
superior al activităţii inconştiente a unor neuroni. Dar ar putea
nişte celule inconştiente să genereze conştienţa?! Mă îndoiesc.
Este o ipoteză atât de absurdă precum a susţine că o casă de locuit
poate apare de la sine prin acţiunea îndelungată a vântului, soarelui,
frigului şi ploii.
Învăţăturile spirituale spun că „eu” sunt spirit divin supraconştient.
Dar dacă aş fi spirit, de ce nu mă recunosc ca atare, de ce
mă simt mărunt, vulnerabil, trecător?! Sunt două poziţii total contradictorii.
Care să fie adevărul?
Adevărul se află la mijloc, la propriu şi la figurat. Teza care
stă la baza acestei cărţi este următoarea: „Conştiinţa umană este
un element psihic real, distinct şi intermediar între minte şi
spirit”.
Conştiinţa îmi perpetuează identitatea încă dinainte de naştere
şi până la ultimul suspin. Iată o concluzie simplă, intuitivă şi tranşantă,
care luminează dintr-o dată nebuloasele psihologiei şi ale
spiritualităţii. Credem că spiritualitatea are nevoie de aceeaşi bază
teoretică ca şi ştiinţa psihologiei. CONŞTIINŢA este tocmai
veriga lipsă dintr-un posibil model unic şi general al psihicului

uman.

Anatomia Sufletului

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu