luni, 3 iulie 2017

SPRE O TEORIE A CONŞTIINŢEI



Tu eşti sigur doar pe conştiinţa ta, prin care iei contact cu
lumea. Despre ceilalţi, cel mult presupui că sunt conştienţi. Are
conştiinţă un zombi? Dar animalele, dar plantele? Mă refer la
conştiinţă, nu la inteligenţă... Inteligenţă au şi computerele. Oricâtă
inteligenţă li s-a adăugat, ele nu au dobândit însă niciun dram
din viziunea omului. Deci, ce este conştiinţa?
Ştiinţa clasică nu are un răspuns. Ea nu a reuşit să o definească
şi, cu atât mai puţin, să o studieze la microscop. Mă refer
la ştiinţa populară, specifică secolului al XIX-lea, cea care se
învaţă acum în şcoală. Din fericire, ştiinţa mileniului III se plasează
într-o perspectivă cuantică, părăsind definitiv poziţia materialistă
a secolului maşinii cu aburi. Tot mai mulţi savanţi avansează
spre punerea de acord a învăţăturilor spirituale cu domeniile
ştiinţifice (filosofia minţii, psihologie, neuroştiinţe, ştiinţe cognitive,
neurologie cognitivă, inteligenţă artificială etc). Încă mai este
mult de făcut. Contribuţia mea este această simplă şi didactică
schiţă a conştiinţei.
Denumirea de „Teoria Conştiinţei” pare a fi contradictorie.
Cum să obiectivezi subiectivitatea? De acest paradox s-au lovit
toţi cercetătorii psihicului. Dar omul poate face şi imposibilul,
uneori.
Unii au crezut că din creier apare conştiinţa, precum fructul
din plantă. Descartes spunea «mă îndoiesc, deci cuget; cuget, deci
exist». Şi astăzi se mai confundă conştiinţa cu intelectul. Dar tu,
cititorule, poţi verifica, chiar acum, că nu e adevărat: închide ochii
şi, timp de câteva secunde, nu te mai gândi la nimic. Acum!...
Dacă îţi poţi controla gândurile, chiar oprindu-le, rezultă că
„tu”, conştiinţa, nu te identifici cu ele. Conştiinţa este în afara
minţii, o supraveghează şi o comandă. „Exist şi fără să cuget”, am
putea replica în manieră carteziană. Peste noapte, mintea se răsuceşte
în vise, iar apoi zace letargică, în repetate rânduri. Şi totuşi,
dimineaţa te trezeşti cu aceeaşi identitate, semn că nu în mintea
cea schimbătoare stă conştiinţa.
Alţii, religioşi, au spus că spiritul este totuna cu conştiinţa
umană; el şi-a uitat originea divină când a devenit om. Dar dacă
spiritul ar fi amnezic total, inconştient de divinitatea sa, ce motive
ar mai avea să manifeste nobleţe, iubire, moralitate?! Doar fiindcă
i se dictează prin tradiţiile culturale?! Iar când se schimbă
vremurile şi credinţele, spiritul nu mai are nicio şansă la evoluţie?!
Oare oamenii sunt cei care îndumnezeiesc spiritele?! În acest caz,
fundamentul religiei s-ar scufunda. Oricât de deştept ar fi, dacă-i
musai să audă din cărţi şi predici despre Creator, înseamnă că
spiritul nu a fost creat „după chipul lui Dumnezeu”, care este
Conştiinţă de Sine absolută. Dacă există spirite (şi există!), ele
trebuie să fie mereu „trezite”, nu amnezice.
Dragă cititorule, pentru prima dată ai la îndemână o explicaţie
a conştiinţei care elimină aceste contradicţii. CONŞTIINŢA
UMANĂ NU ESTE NICI MINTEA, NICI SPIRITUL. Ce este ea,
vei afla din această carte, care îţi radiografiază organele spirituale,
în scopul de a-ţi înţelege şi controla psihicul.


Răzvan-Alexandru Petre

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu